Setelah hampir tiga tahun, saya
kembali ke kampung halaman, Kedah meskipun tidak sempat melawat kedua-dua orang
tua di Pendang. Setidaknya, fikir saya, keberadaan di Sungai Petani selama tiga
hari dua malam membuatkan kami berasa lebih dekat; merasa bahang yang sama.
Perjalanan bersama rakan sekerja
di media automotif hampir lima ke enam jam itu biasa saja, dan Sungai Petani
bukanlah apa-apa tanpa langitnya, angin nyaman dan cuaca panasnya.
Selain makanan yang kami lahap,
gelak tawa mengisi ruang kosong waktu, kami membiarkan hari terus berganti,
hinggalah bulan pun terbit di malam terakhir di Sungai Petani.
“Malam kita pi Resolve Record, di Space08000,” kata bang Man.
Salah seorang staf di tempat
kerja, dikenali bang Man, memberitahu bahawa jika ada rilisan album perlu saya
ulas. Katanya, ada band dari sana baru saja menerbitkan album terbaru. Saya
mengiyakan saja sedangkan masih berlambak lagu dan album yang masih belum ada kesempatan untuk saya
sempat ulas.
Bercakap tentang ranah muzik
Sungai Petani, ada satu hal boleh membuatkan saya ketawa kecil. Ingatan saya
membawa kepada suatu malam tahun lalu di Damansara, berbual dengan seorang
rakan asal Sungai Petani.
Dia memainkan beberapa lagu dari
band berlainan asal sana, hampir kesemuanya mengeluarkan bunyi hampir sama – Arctic
Monkeys wannabe, bak kata rakan jurnalis, Zim Ahmadi.
Dipendekkan cerita, malam itu saya berjumpa dengan pemilik Resolve Record, Amert, yang juga bergenjrang-genjreng bersama band Ska Punk, Stick No Bill.
Bercakap tentang Ska Punk, ia
muncul pada akhir 1980-an dan awal 1990-an, beberapa band mula menggabungkan
elemen-elemen Ska dan Punk Rock. Ini termasuklah penggunaan brass section
(seperti trompet dan trombone) dalam muzik punk yang biasanya lebih berat dan
laju.
Antara kugiran-kugiran Ska Punk
yang sering kita dengar adalah seperti Operation Ivy, Less Than Jake dan Reel
Big Fish.
Di Malaysia, Stick No Bills sudah
tentu pernah menjamah telinga, atau paling tidak, sesekali orang sekeliling
kita pernah menyebut nama kugiran ini.
Penuh tenaga, Stick No Bills ada
manisan 90-an dan 2000-an, ritma Ska yang santai digabungkan dengan tempo cepat
dari Punk Rock, bouncy dan hentakan dram pantas - berterusan.
“Resolve Record adalah tempat
budak-budak scene berkumpul, sangat dialu-alukan datang,” kata Amert.
Mata saya masih lagi tertumpu
pada rak kaset, ada beberapa kaset harus dibeli. Ia adalah perkara wajib jika
saya ke mana-mana tempat, dengan sedikit masa, record store atau kedai buku,
sebolehnya, ada sesuatu perlu dibawa pulang.
“Tapi, ada lebih baiknya,
orang-orang yang mengenali scene, menghargai muzik masuk ke sini, lebih menarik
kalau nak dibandingkan dengan orang yang sekadar nak ambil gambar atau sekadar
mengikut trend,” tutur Amert.
Saya membelek-belek kaset Denny
Frust, antara seniman kegemaran – bahkan lagu-lagunya pernah saya berikan
kepada isteri, di masa awal perkenalan kami. Seingat saya, Denny Frust diperkenalkan
oleh kawan-kawan dari band Ska asal Samarahan/Serian, Drasska, yang kini
namanya menitip di bibir-bibir orang Malaya.
“Muka hang…tak nampak macam orang
yang minat automotif,” ucap Amert, membuatkan saya tergelak.
Ia situasi yang janggal. Saya
boleh menjawab dengan jujur tetapi keadaan tidak memungkinkan kerana rakan
sekerja dan bos berada di ruang yang sama.
“Saya pernah jumpa barista tak
minum kopi atau matcha, bang. Minum air kosong,” balas saya seraya ketawa.
MENUJU UTARA
Dalam situasi janggal itu, Amert
kemudian menyerahkan CD album kugiran Ska Punk asal Indonesia, atau lebih
tepat, berasal dari Kudus – tempat di mana penghasilan kretek terbesar di Jawa
Tengah. Album Menuju Utara ‘Jangan Menyerah Dulu’ dikemaskan dengan kulit album
sangat memikat mata – empat figura, salah satunya mengenakan jersi bola sepak.
Saya tidak pernah mendengar
Menuju Utara sebelum ini. Dari album ini, ia memuatkan enam buah lagu,
antaranya ‘Proud This Family’, ‘From Match to Gigs’, ‘Merayakan Perjalanan’,
‘Ambisi’, Jangan Menyerah Dulu’ dan ‘Romi is a Hooligan’.
Ini sangat menarik, menurut saya,
sebagai peminat bola sepak. Di Malaysia, ada beberapa karya tentang bola sepak
– tentunya pengkarya yang menumpahkan rasa cinta mereka kepada Selangor FC,
misalnya, ada 1936 Bois, 1936 Kids, COX RMX, MEO, Elpijai dan Des Panik!
Punk dan bola sepak sebenarnya
bukan asing. Sebagai contoh umum adalah FC United of Manchester yang digelar
sebagai ‘Punk of Football’. Ia memberi gambaran yang berbeza kepada kelab
profesional – dibela-bela hingga tekak terkeluar oleh rakyat Malaysia iaitu
Manchester United.
Menurut Anarchist Football
Manual, sejarah kelab bola sepak alternatif ini adalah untuk menolak bola sepak
moden yang dikuasai oleh golongan kelas atasan demi kepentingan kapital. Pada
tahun 1906, sebuah kelab bolasepak bernama Argentinos Juniors ditubuhkan oleh
para anarkis disana untuk menghormati para pejuang Haymarket anarchists dan
Chacarita Juniors.
Tahun selepasnya, di Croatia,
lebih tepat, juga menubuhkan sebuah kelab bolasepak RNK Split of Croatia yang
didirikan oleh golongan kelas pekerja miskin. Kelab tersebut juga menyebarkan
idea-idea anarkisme kepada pekerja-pekerja lain Croatia.
Kelab bolasepak didirikan atas
idea yang sama adalah St.Pauli di Jerman, pernah disertai oleh Volker Ippig –
terkenal dengan gelaran ‘the punk in goal’ dan pernah meninggalkan pasukan
selama satu musim untuk membantu golongan miskin di Nicaragua.
Cerita lebih menarik datangnya
dari Mexico, Subcomandante Marcos, salah seorang dari aktivis Zapatista
mengundang kelab dari England, Cowboys Easton dan Cowgirls untuk menyertai
pertandingan ‘Piala Dunia’ yang diselenggarakan oleh mereka sendiri di Chiapas.
Dikatakan, pertandingan tersebut diadakan pada tahun 1998.
Subcomandante Marcos juga seorang
aktivis, yang menulis lebih dari 200 esei, cerita serta 21 jilid buku membuahkan 33 edisi. Penulisan beliau dibaca oleh beragam orang, dari golongan
intelektual, buruh-buruh hinggalah golongan miskin di sana.
Penulisan beliau tidak hanya
terarah kepada pesan-pesan anti neo-liberalisme tetapi beliau juga menyediakan
kaedah-kaedah ilmiah untuk diadaptasi oleh masyarakat.
Hal tersebut membawa kepada kisah
Massimo Moratti, presiden kelab Inter Milan di Serie A, menerima pelawaan,
tantangan dari Marcos agar Nerrazzurri menentang kesebelasan EZLN yang terdiri
daripada para tentera Zapatista pada tahun 2005.
Sebagai info, Mexico adalah salah
sebuah dari 14 negara yang berkembang untuk dijadikan Inter Campus, sebuah
sekolah untuk pemain bolasepak selain membantu, membuat kerja amal dengan
menyalurkan bantuan kepada anak-anak yang kurang berkemampuan.
“We believe in a better world, in
an unglobalised world, enriched by the cultural differences and customs of all
the people. This is why we want to support you in this struggle to maintain
your roots and fight for your ideals.” Tulis Javier Zanetti, kapten Inter Milan
pada ketika itu yang turut dikenali sebagai aktivis sosial.
Namun, perlawanan itu tidak
dijalankan kerana beberapa keraguan, salah satunya adalah kerana persetujuan
Moratti ketika itu adalah untuk menguasai minyak di Mexico.
Sementara, di negara jiran, Menuju Utara membawa semangat serupa melalui karya-karya mereka. Muzik dari Azy (vokalis), Panjul (bass), Fatah (gitar) dan sang pemain dram, Guntur adalah bahasa cinta kepada Persatuan Sepak Bola Indonesia Kudus (atau disebut juga Persiku Kudus/PERSIKU).
“PERSIKU adalah pasukan
kebanggaan buat kita dan buat semua warga kota kudus, dari saya kecil sudah
menonton, mendukung PERSIKU sampai saat ini. Secinta apa? mungkin ini cinta
kedua saya setelah yang pertama, cinta anak dan isteri,” kata Guntur.
Berbalik semula pada sejarah
penubuhan Menuju Utara, ia menggambarkan sebuah tempat iaitu gunung Muria yang
berada di utara kota.
Cerita Guntur, mereka biasanya
akan pergi ke gunung tersebut untuk sekadar meluangkan masa dan minum kopi.
“Jadi dulu kita sering
mengucapkan “Ayo kita menuju utara!”, jika kita ingin refreshing ke gunung,”
jelas Guntur.
“Semua lagu dalam Menuju Utara
lebih kepada pengalaman peribadi, ada juga beberapa lagu yang saya ambil dari
cerita teman-teman.
“lagu ‘Teror di dalam stadion’
misalnya, bercerita tentang ketika pasukan kita bertanding di kandang (home),
kita harus full teror untuk pasukan lawan dan juga penyokongnya, ketika lawan
mereka lemah, kita insyaallah akan menang,” balasnya.
“Lagu tersebut berbicara tentang
mentaliti, apa yang harus dilakukan oleh penyokong ketika kita mendukung di
stadium sendiri.”
Selama lapan tahun berkarya atas nama Menuju Utara, mereka telah pun menerbitkan 18 buah lagu dan tiga lagu telah diterbitkan oleh label rakaman asal Amerika Syarikat, Red.
Ketertarikan label rakaman
tersebut tak lain, tak bukan adalah kerana keunikan budaya punk di Indonesia
dan konsep muzik bersalut budaya bola sepak.
“Kami membuat split album dengan
band punk dari USA, kami juga dijemput untuk membuat persembahan, tetapi kami
tidak dapat pergi kerana masalah kewangan,” kata Guntur lagi.
Menurut Guntur, lagu yang
berjudul ‘Were Youth Punk’ and ‘Skin Head’ sesuai untuk didengari dan menyentuh
hati peminat muzik bawah tanah di Amerika.
200 keluaran kaset fizikal telah
dijual di luar sana, begitu juga 100 CD yang dijual di Indonesia turut habis
dijual.
Mengenai album ‘Jangan Menyerah
Dulu’, Guntur menjelaskan bahawa ia disiapkan penghujung 2022.
“Kita mengerjakan sangat
perlahan, kerana dalam satu band kita semua mempunyai pekerjaan diluar daripada
muzik dan juga sudah berkeluarga. Kita harus bagi waktu, antara band, keluarga
serta pekerjaan,” jelasnya.
“Kita ada rancangan untuk
membikin ibadah tour ke malaysia, kerana CD kita juga dirilis oleh resolve
records, tapi belum tahu bila, kerana di malaysia kita punya banyak kawan dekat.”
Comments
Post a Comment