KELAHIRAN SEMULA LUST, MENGHEMPAS BATAS DENGAN TUGU

 


Jika anda belum mendengar tentang LUST, sudah tiba masanya untuk keluar dari bawah batu dan menyelami bunyi eksperimental yang mengancam dan memikat dalam ‘TUGU’, album kedua mereka.

Dengan 11 trek menjelajah paranoia eksistensial dalam kehidupan bandar moden, ‘TUGU’ bukanlah sekadar pendengaran santai; ia adalah manifesto sonik yang meluaskan sempadan imaginasi muzik indie Malaysia.

‘Tekesima’, album pertama LUST, memberikan kita gambaran tentang apa yang mereka mampu lakukan, tetapi ‘TUGU’ adalah kelahiran semula yang menghempas batas dan meninggalkan konvensi di belakang.

"Kami tertarik dengan idea menggabungkan instrumen organik dengan elektronik dan sampel, mencipta sesuatu yang terasa biasa tetapi dalam masa yang sama tidak selesa, seolah-olah itu adalah zon selesa kami," jelas Azfar, mengimbas kembali bagaimana rangka ‘TUGU’ sudah terbentuk pada akhir 2019.

Ketika muzik mereka semakin berkembang, begitu juga dengan pendekatan visual LUST. Amir Johari, kolaborator yang pernah mencipta karya seni untuk ‘Tekesima’ dan mengarahkan video muzik "U I Adore," kembali sebagai pengarah kreatif untuk ‘TUGU’.


Album ini, dengan seni kulit yang merangkumi menara “TUGU” — sebuah monumen direka oleh studio arkitek No-To-Scale, menggambarkan pencarian LUST dalam mencapai tujuan dan menyerlahkan keunikan.

Foto-foto monumen ini, ditangkap oleh Amani Azlin dan Saiful Azwan, menambahkan sentuhan manusia kepada struktur yang seolah-olah tidak dari dunia ini.

Kerja visual ini kemudiannya diperkemaskan lagi oleh Najmi Arifin, mempersembahkan ‘TUGU’ dengan sentuhan modular yang boleh bermain-main, selari dengan roh album ini.

Visual-visual ini tidak berhenti di situ. 11 visualisasi yang dihasilkan oleh Amir dan Azfar sendiri turut mengiringi album ini.

Dari segi bunyi, ‘TUGU’ menandakan kolaborasi baru dengan DJ/producer elektronik, I-SKY. Hasilnya adalah sebuah album yang bermain dengan elemen ritma lebih dinamik, membawa kita jauh daripada bunyi sedia ada.


“Kami seakan-akan menyelam lebih dalam, mencari apa yang boleh ditawarkan melebihi ‘studio’, dan pada komputer kami…memanjangkan idea produksi yang biasanya tidak mungkin dengan sebuah band,” kata Faris.

Tambahnya lagi, sampel-sampel digunakan dalam album ini, seperti dalam “The Abyss” yang berperisa Fleetwood Mac, atau beat yang dipotong dalam "When The Stars Aren’t Looking", memberi satu lagi dimensi kepada bunyi LUST yang unik.

“All for Nothing” pula membawa kita kembali kepada bunyi ‘Tekesima’ berirama twangy, tetapi dengan kelainan baru - melibatkan orkestra yang meluas.

Secara keseluruhannya, ‘TUGU’ menggabungkan pelbagai elemen bunyi, sekaligus menjadikannya sebuah album yang kaya dan berlapis-lapis.

LUST tidak sekadar berhenti di sini. Menurutnya, Vinyl untuk album ini sedang dalam proses, dan bila tiba masanya, ia akan diumumkan selain, dalam waktu terdekat, LUST bakal memecah panggung di Tong Tong Fest pada bulan September.

Dalam dunia muzik yang sering kali terperangkap dalam kitaran yang sama, LUST muncul sebagai suara yang berani menentang arus, mencipta bunyi tidak hanya membangkitkan emosi, tetapi juga memprovokasi.

Dengan ‘TUGU’, mereka telah membina sebuah monumen yang akan berdiri teguh, menentang kebosanan muzik arus perdana.

Dan, jujur, itu adalah sesuatu yang kita semua perlukan sekarang.


Comments