Beginilah hidup, burung berkicau, matahari akan terbenam, angin terus bertiup, dan Mohd Jayzuan masih berkarya, menjelajah daerah
tak bernama.
Mengenai Mohd Jayzuan, ada banyak boleh diperkatakan, cukup
saja anda tahu Free Love. Bloodymary. Love-fi. Pop n’ Roll. Filokalis. Ipoh. Projek
Rabak. Solat lima waktu.
Ketika hidup sedang biasa-biasa saja, Joni Mustaf datang
menyergah, membuatkan hari yang biasa tadi, sekarang hadir dengan keresahan.
Manakan tidak, selepas lapan tahun dirakam, akhirnya umum kini dapat mengucup
mesra ‘Qurfusha’.
Joni Mustaf adalah alter-ego seniman pelbagai disiplin; Mohd
Jayzuan. Joni lebih fokus ke liga eksperimental, avant-garde, seni-bunyi,
seni-performans dan sering berlegar-legar di scene seni kontemporari.
Terbitan yang siap sepenuhnya pada November 2016 ini melibatkan Mohd Jayzuan, maestro avant-garde; Kamal Sabran dan model-pelakon; Nia ‘Sleepyllama’ Atasha.
Pada Disember 2019, rakaman ini diterbitkan di Indonesia
oleh ruru records sebagai satu projek seni dikepalai oleh Indra Ameng; pengurus
White Shoes and the Couples Company / kurator kolektif seni kontemporari
berpengaruh, ruangrupa.
Karya dipanggil, ‘Sorry, Poor Connection’ dalam bentuk
sebuah split album dan fanzine bersama legenda lo-fi Jakarta; Harlan Boer
dicetak hanya sebanyak 100 unit sebagai collector’s item.
Diterbit, dirakam, diadun awal dan digilap akhir oleh Kamal,
lagu-lagu dalam ‘Qurfusha’ dibikin Jayzuan serta dikerjakan bersama Kamal.
Semua lirik juga adalah ‘air tangan’ Jayzuan, sementara Nia
yang pertama kalinya terlibat dengan rakaman muzik menghadiahkan suaranya.
‘Qurfusha’ mempunyai tujuh buah lagu yang seakan ‘bercakap-cakap’ hal-hal biasa ditemukan dalam kehidupan seharian. Bezanya, Jayzuan ada jurus sihir untuk membuatkan kita mendengar kesemua lagu dalam rilisan ini.
Jika Jayzuan ada sihir, Nia pula terpaksa menanggalkan baju
glamournya, berubah, mengalir seperti air, menghanyutkan kita dengan suara-suara
indahnya. Setiap kali menulis nama Nia, saya teringatkan lagu Pidi Baiq. Bayangkan
dunia tanpa Nia. Lucu.
Ketika mendengar pertama kali ‘Qurfusha’, ia mengingatkan
kepada Stan Getz - The Girl From Ipanema. Perbandingan ini boleh jadi keterlaluan
kerana saya yakin benar Jayzuan makan sambal belacan.
‘Qurfusha’ juga lebih beraroma, barangkali mendapat sentuhan
Kamal Sabran dan ditambah pula, Jayzuan, si ‘hopeless romantic’ ini, menawarkan
sisi lain romantik-jiwang-karatz. Ya, anda boleh saja bercakap tentang ‘Filokalis’,
secara peribadi, ‘Qurfusha’ ada semangat lain; penuh dengan merayu-rayu.
Kalau anda minat untuk bermain teka-teki, ‘Qurfusha’ hadir
dalam bentuk nostalgia apabila bait-bait lirik dari setiap lagu dicantumkan.
Run with me from Ipoh to Sydney/Jangan lupa kita pernah bersama/Kita menari lupakan sepi/lampu suram, tengah malam, mabuk puisi/You love my scars like I love yours/Wajahmu jelita disimbah cahaya/Bibirmu yang merah hangat menyala
Walaupun ‘Qurfusha’ ini seakan menjanjikan, sudah tentu ada
hal tidak menyenangkan apabila dalam lirik terlalu banyak ‘ianya’ – entah-entah
kami mengimani mazhab berbeza meskipun Jay rajin solat, saya pula selalu berdoa
walaupun bangun pukul 3 petang, setahu saya, ‘ianya’ adalah sebuah kesalahan.
Untuk bunyi, secara peribadi, ‘Qurfusha’ tidak gagal menuang
isi kepala Jayzuan, bahkan, karya ini sangat umum – boleh dijamah oleh sesiapa
saja. Atau boleh saja jadi penanda aras bahawa otai-tak-mati-idea-kau-omude-masih-tiru-bunyi-coldplay.
Sekiranya anda masih belum terbuka hati mendengar ‘Qurfusha’,
jangan bimbang, biarkan gelisah membelenggu, setelah itu mainkan saja ‘Qurfusha’
di platform digital pilihan anda.
Sebelum terlupa, untuk versi fizikal, ‘Qurfusha’ akan
dikeluarkan dalam bentuk kaset oleh sebuah label Indonesia, Parttime Rekords manakala
CD bakal diterbitkan oleh Freak Music, sebuah label dari Tampin.
Comments
Post a Comment