Interviu kali ini bersama Jack Malik berkisarkan
topik dan soalan seperti genre, sajak, beat, muzik masakan. Jack Malik turut
menceritakan pengaruh muzik dan penyajak sepanjang proses buku Wannabe Sasau
disiapkan. Nama-nama seperti Pyanhabib, AGI, Beck, Chet Baker— antara 'teman'
proses Wannabe Sasau.
Jack Malik adalah Artis Rabak & Jurucakap
Ipoh: City of Love. Penyajak Kertas-dan-Pentas yang telah ‘jack the mic’ sejak
2015. Sajakjakjaknya adalah di dalam bahasa Melayu & bahasa Inggeris. Telah
mewakili pasukan Malaysia dalam Causeway Exchange Slam (Rentap Puisi) pada
tahun 2016 dan sekarang sedang menjalani Sarjana Sastera Pengajian Melayu di
Universiti Malaya. Buku puisi sulungnya Wannabe Sasau diterbitkan oleh
Rabak-Lit.
Teks: Jack Malik
"Sajak ada banyak genre. Sajak itu sendiri
adalah genre - dikira sebagai puisi moden. Payung besar adalah puisi, terpecah
kepada tradisional & moden.Mengenai sajak eksperimental, bagi aku ia
sebenarnya lebih kepada eksperimentasi bahasa. penyajak tidak boleh lari dari
bahasa & bahasa tidak boleh lari dari penyajak. dua-dua saling memerlukan.
Aku teringat Dr. Kamal Sabran pernah memberitahu aku, eksperimentasi bukan
hasil, tetapi proses. Bila kita berhenti melihat ia sebagai proses, maka sebab
itu kita mungkin ada prasangka tertentu yang kurang adil terhadap apa yang
difahamkan sebagai 'eksperimentasi'.
Sajak Beat?
Pertama, sajak-sajak daripada Beat Generation; kedua,
(break)beat poetry adalah sajak-sajak yang ditulis dengan semangat, ruh, kalbu,
ethos, gaya, bentuk dan lain-lain oleh penyajak yang dibesarkan oleh hip-hop.
Welp beat poetry ni sebenar-benarnya aku belum lagi khatam; tapi personally,
aku lagi suka Gary Synder & Bob Kaufman punya poetry berbanding Kerouac
& Ginsberg. Kerouac & Ginsberg stage presence deme besar. Synder &
Kaufman pulak sajak-sajak deme yang besar.
Also, Beat poets ni banyaknya influence dari Jazz
sebab awal 1940an hingga lewat 1950an Jazz memang flourish gila babi. Dan,
penafian: aku tak banyak sangat knowledge on jazz, tapi kalau kau peminat Miles
Davis, John Coltrane, Herbie Hancock, Ornette Coleman—kau akan tahu yang nama2
ni pushed Jazz ke level seterusnya. Innovators yang berani push boundaries.
Mungkin, apa yang ada di dalam Jazz itu translate kepada geng-geng Kerouac,
Ginsberg semua ni. They wanted to challenge not only the norms of literature,
but society as well.
Aku banyangkan kalau deme ni orang Malaysia dari
belah utara gamaknya deme akan cakap “oo hang kata kami tak boleh buat
<masukkan apa-apa yang orang lain cakap deme tak boleh buat>; haaa hangpa
tunggu sat...”
Boom keluar Howl. Boom keluar Naked Lunch. Boom
keluar On The Road. Tapi diorang semua well-read jugak, bukan calang-calang.
Bagi aku, sajak-sajak beat banyak lagi ruang untuk
explore—tentang gaya, ethos, semantik & lain-lain. Dan mungkin, aku pun
sebenarnya dah mula slowly tak layan sangat sajak2 beat sebab jujurnya Beat
Generation ni white-centric, patriarchal, dan kebanyakkannya okay saja; adalah
beberapa yang best. Aku boleh amik sebanyak mana mampu, tapi aku nak something
yang speaks to me as a poet yang bukan kulit putih. Tapi tak dinafikan, Beat
Generation banyak influence writers selepas deme. Projek Rabak (shoutout to
Mohd Jayzuan) yang introduce aku kepada Beat Generation, and kemudian bila aku
venture into spoken word—banyak gila poets yang meneruskan ‘semangat’ beat tu
& penulisan mereka sarat dengan reference. Ada satu sajak aku paling suka,
dalam buku The Breakbeat Poets. Dia intertekskan puisi Howl & kahwinkan
dengan elemen-elemen hip-hop. Sebagai seorang bekas bboy & juga peminat
Beat Generation—benda ni memang aku geek out habis...jilake."
Paling best tahun lepas aku jumpa buku-buku
seorang poet tahun 1970an dari Liverpool nama Roger McGough. Mula aku fikir
kenapa aku suka mamat ni....sekali dia inspired daripada Beat Generation. Damn
"Persembahan pula—penyajak hanya diberikan
ruang (pentas atau kertas), suara (karya-karya mereka), diri (mereka sendiri),
dan penerima (penonton atau pembaca). Seorang pemuisi atau seniman akan
memikirkan: ahli seni yang macam mana dia ingin jadi & sejauh mana dia
mampu untuk memanipulasikan keempat-empat perkara yang aku senaraikan ini.
Apakah peluang yang ada? Macam mana hubungan-hubungan antara keempat-empat
perkara ini dapat dikaitkan bersama atau adakah ia bertentangan? Apa yang work
& apa yang tak—untuk aku, audiens, dan seni aku?
Di sini, self-awareness penting: sesuatu yang aku
masih lagi belajar & antara perkara terawal yang diajar oleh seorang mentor
aku dulu.
Tak silap aku, masa aku menulis Wannabe Sasau,
antara aku ingat adalah Beck, Nat King Cole, Chet Baker, dan a few more. Aku
banyaknya terpengaruh dengan Hip-hop, Jazz, dan Indie-Rock. Namun, ketiga-tiga
genre ini aku betul-betul settle down pasca-Wannabe. Sebelumnya aku takde
strong sangat. Wannabe mostly inspired dari kepenyairan pemuisi lain seperti
Pyanhabib, AGI, Salleh Ben Joned, Latiff Mohidin, dan T. Alias Taib. Namun,
Wannabe aku boleh kira sebagai langkah-langkah awal aku explore lagi banyak
Jazz & Indie-Rock. Hip-hop pun sedikit sebanyak explore, tetapi tak sekuat
Jazz. Ketiga-tiga genre ini sama kuat aku explore selepas Wannabe sekitar
tahun 2017-2019. Daniel Johnston, Miles Davis, Neutral Milk Hotel, Herbie
Hancock, John Coltrane, Azmyl Yunor, The Wonder Years, J Mascis, Tank and The
Bangas, A Tribe Called Quest, Digable Planets, Kamasi Washington, Freelove,
Muck dan banyak lagi nama-nama yang muncul mencorak penulisan aku
pasca-Wannabe. Pra-Wannabe & Wannabe itself memang aku fokus hanya pada
sastera & puisi. Tapi tulah, aku memang bukan mat gig atau mat sastera
tulen jadi entry aku dalam ruang penyajakan ni merata."
"Masakan bagi aku, sesuatu yang dapat bantu
aku make sense of life. Sebab, aku faham proses memasak tu barangkali. Boleh
jadi, ia disebabkan sifat praktikaliti yang ada pada kemahiran memasak itu
sendiri kot. Kalau tanya pasal aku tentang sajak & masakan, aku kira mesti
ramai di antara kita pernah dengar "oh karya kau tak masak lagi ni".
Aku perasaan dalam scene puisi selalu bangkit hal ‘masak-tak-masak’ ni. Bagi
aku, sebagai tukang masak, kena ingat yang makanan ada banyak jenis. Seafood
tak boleh masak terlalu lama, nanti keras. Rendang tak boleh masak cepat dan
terburu-buru, nanti tak lembut dagingnya. Telur kalau kau poach lama-lama tak
jadi poached egg dah: jadi hardboil namanya. Ada ingredient kalau masak hilang
zat-gizi-besi apa bagai. Ada pulak yang kita ingat bagus makan mentah tapi
sebenarnya lebih berkhasiat dimasak.
Sajak pun boleh dilihat macam ni. Ada sajak kena
selesai. Ada kalau terlalu 'siap' rasa lemas & "macam bekas yang susah
nak bukak sebab terlalu kedap udara". Ada sajak pendek saja. Ada sajak
panjang tajuk daripada isi. Ada sajak kau tak siap-siap dan tinggalkan. Ada
sajak 2 minit sahaja kau perlukan untuk tulis.
Benda tak mutlak beb.
Dan katakan, masakan ini banyak budaya, dan kita
perlu kembali kepada budaya kita; masak lemaklah, ulam-ulamanlah, apalah. Okay
saja. Bagus sebenarnya tapi jangan lupa, tak salah cross-culture. Bayangkan masak
rendang tapi sous-vide. Atau masak steak tapi instead of brown sauce, guna sos
masak lemak? Bagi aku, if it works—jalan terus. Grilled cheese (guna american
cheese slices) sapu chocolate ganache. Aku sarankan pembaca di luar sana boleh
cuba. Kalau sedap, your welcome. Kalau tak sedap, welp lain lidah lain rasa. Aku
rasa, kita kena man-man dan belajar untuk lebih menerima. prinsip aku senang
saja:
good is good is good is good.
Macam mana aku tahu it's good? Entah—sama ada aku
akan kritikal atau benda tu akan sedap tekak aku, macam Grilled Cheese with
Chocolate Ganache. Hahaha. Dan tak semestinya kena benci atau kecam kalau
barai. Sama ada kau kritik, atau jalan terus buat dunno, atau nah raikan saja
kalau betul kau dig it. Kita semua ada masakan & hidangan yang kita suka
& gemar. Ikutkan, hampir semua orang mengaku mak diorang masak sedap. Yeke?
Ye ye, je... Hahaha. Kool je. Tapi, too each thine own; thus live & let
live. Aku makan Nasi Lemak, telur mata dengan kicap masin kot. Bagi orang benda
tu blasphemy barangkali. Tapi mampus, takda masa aku nak 'bertaubat'. Aku pi
buat chocolate-coke drink ada la. Layankan je. Mana sedap bagi kau, enjoy. Tak
sedap paling-paling buat muka tak puas-hati, rant kat twitter dan move on with
life. Masalah orang kita kadang-kadang terlalu bitter atau sinikal sampai tak
dapat nak enjoy benda & bila berhadapan dengan benda yang mencabar status
quo ‘realiti’ yang kita kenal selama ini, mengelabah. I’m guilty of this too.
Harini baru aku faham yang pisang goreng cheese make sense, walaupun ia
contradictory sedikit. Haa kat sini kita kena jadi kritis. Tahu what works dan
apa yang tak; tapi fahamkan sometimes what doesn’t work bukanlah satu dosa.
Do yourself a favour, nanti makan burger, campur
50:50 ratio sos cili kegemaran korang bersama sos mayonis kewpie, kemudian,
tuangkan satu-dua sudu budu (kalau kau suka manis sedikit) atau sos ikan/sotong
ke dalam kondimen yang kau campur tadi. Gaul hingga sebati. Sapu atas burger
atau roti burger—tengok pergi sos tu macam mana woohoo!
Sama macam sajak.
Cuba lari dari apa kau biasa. Muzik pun. Tak suka takpe. Bukan kena paksa suka
pun. Tapi dalam kita lari daripada kebiasaan itu, bukan kita lari for lari sake.
Kita lari so that kita tak stale & static tanpa sebarang improvement. Kita
lari so that kita tahu yang kita tak sempoi mana & ada banyak lagi benda
yang sempoi kita boleh belajar. Hidup ni bukan mutlak beb. Sikit punya luas.
Don’t limit ourselves. Bak kata Awie dalam Hantu Kak Limah Balik Rumah “MACAM
KATA BAWAH TEMPURUNG BESI!” Keluarlah dari bubble masing-masing & layankan
saja hidup ini.
ayo tes keberuntungan kamu di agen365*com :D
ReplyDeleteWA : +85587781483